Terapia SI

Integracja sensoryczna jest procesem, który organizuje informacje płynące do mózgu z różnych zmysłów: wzroku, słuchu, węchu, dotyku, równowagi. To właśnie dzięki temu procesowi  nasze napięcie mięśniowe jest prawidłowe, potrafimy skoordynować ruchy, nauczyć się nowych dyscyplin sportowych, a będąc w głośnym miejscu skupić się na przykład na pisaniu, a nie zatykaniu uszu, by odciąć się od hałasu.

U dziecka wszystkie zmysły kształtują się w już okresie płodowym. Ilość odbieranych wrażeń zmysłowych wzrasta gwałtownie wraz z chwilą narodzenia, a rozwój procesów integracji sensorycznej najintensywniej przebiega u dziecka w wieku przedszkolnym. Dzieci z zaburzeniami tych procesów mogą mieć na przykład problemy z uczeniem się, relacjami z rówieśnikami, wykonywaniem precyzyjnych ruchów, koordynacją  czy utrzymaniem równowagi.

Terapia integracji sensorycznej (SI) ma na celu nauczenie dziecka adekwatnego reagowania na bodźce dopływające do niego zarówno ze świata zewnętrznego jak i z ciała. Dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom dziecko może poprawić sprawność motoryczną, koordynację ruchów, uwagę i koncentrację czy samoświadomość, a także funkcjonowanie społeczne i emocjonalne.

Jakie objawy mogą świadczyć o występowaniu zaburzeń w zakresie integracji sensorycznej?

– dziecko unika zabaw na zjeżdżalniach, huśtawkach, drabinkach itp.,

– cierpi na chorobę lokomocyjną,

– nie lubi gier i zabaw sportowych, ma kłopoty ze złapaniem piłki,

– jest niezgrabne ruchowo, myli strony prawo-lewo

– ma opóźniony rozwój mowy, obniżoną percepcję słuchową i wzrokową,

– jest nadwrażliwe na pewne dźwięki, światło lub zapachy

– ma trudności w nauce czytania i pisania,

– jest nadpobudliwe ruchowo,

– ma trudności z koncentracją, z trudem zapamiętuje,

– negatywnie reaguje na bodźce dotykowe – nie lubi chodzić boso, nie lubi mycia włosów, czesania, podczas mycia zębów pojawia się odruch wymiotny.

Jeśli zauważysz u swojego dziecka powyższe objawy, są one wskazaniem do konsultacji z terapeutą integracji sensorycznej

 

O terapii

Terapia SI jest formą naukowej zabawy, w której dziecko kreuje zajęcia wspólnie z terapeutą. Stymulacja zmysłów, szczególnie układu przedsionkowo – proprioceptywnego,  powoduje poprawę funkcjonowania połączeń nerwowych w mózgu, zachowań w sferze motorycznej i emocjonalnej. Są to zajęcia w których dziecko bawiąc się, uczy jednocześnie. Podczas terapii dziecko nie ćwiczy konkretnych umiejętności lecz poprawiając integrację bodźców zmysłowych  wzmacnia procesy nerwowe leżące u podstaw tych umiejętności. A umiejętności te pojawiają się w sposób naturalny jako konsekwencja poprawy funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego.

Rozpoczęcie terapii SI poprzedzone jest dokładną diagnozą dziecka. Na podstawie przeprowadzonych badań i obserwacji zostaje opracowana diagnoza oraz indywidualny plan terapii.

Terapia SI odbywa się na specjalnie wyposażonej sali. Najważniejszą jej częścią jest sprzęt podwieszany, służący do stymulowania układu przedsionkowego i  proprioceptywnego, oraz pomoce do stymulacji wszystkich zmysłów.  Podczas specjalnie dobranych zabaw ruchowych  dziecko w sposób naturalny będzie wyrównywało deficyty w obrębie poszczególnych narządów zmysłów. Zabawy i ćwiczenia ustawia się na granicy możliwości dziecka. Postęp ujawni się najpierw w sferze sprawności fizycznej, a następnie w funkcjonowaniu emocjonalnym, poznawczym i komunikacyjnym.

Najlepsze efekty terapeutyczne osiąga się, gdy terapia odbywa się w formie zabawy i w dobrym kontakcie z terapeutą. Zajęcia muszą odbywać się regularnie, co najmniej raz w tygodniu.

Prowadzimy terapię SI dla dzieci:

z ADHD,

z autyzmem,

z mózgowym porażeniem dziecięcym, zespołem Downa,

z nadmierną lub zbyt małą wrażliwością na bodźce dotykowe, wzrokowe, słuchowe oraz ruchowe,

ze zbyt wysokim lub zbyt niskim poziomem aktywności ruchowej,

z zaburzeniami napięcia mięśniowego,

ze słabą koordynację ruchową,

z trudnościami w nauce, słabą koncentracją,

męczliwych,

z nadpobudliwością psychoruchową,

wycofujących się z kontaktów społecznych,

z opóźnionym rozwojem mowy,

Terapię integracji sensorycznej prowadzimy już od 2005 roku.